Katalogtekst til utstilling av samme navn, Galleri Lista Fyr 2001.

 

ASKE OG HVITT

 

I utstillingen ASKE OG HVITT på Galleri Lista Fyr, bruker jeg sanselige og forgjengelige materialer som voks, ufiksert fargepigment og aske. I en av installasjonene er det skyggene som projiseres opp på veggene – og som er i konstant lett bevegelse – som utgjør det egentlige verket, og ikke papirsommerfuglene, som bare har en indirekte funksjon.

 

I installasjonen ASKE er syv virkelige elementer i virkelig størrelse – en stige, ei bøtte, en svamp, ei tang, tre nagler, et klesplagg og en spilleterning – tildekket av aske. Også rommet gjenstandene er plassert inn i, er dekket av aske. Forståelsen av ethvert kunstverk er avhengig av betrakterens referanserammer. Det er mulig tolke ASKE som et tilfeldig forlatt torturkammer. Stillheten etterpå. Etter at det fryktelige har skjedd. For den som er kjent med vestlig middelalderikonografi, vil imidlertid elementene i installasjonen ASKE være knyttet til Jesu lidelseshistorie og nedtagelsen av korset.

 

De to store monokrome kvadratene i utstillingen, RØDT og HVITT, ville i en annen setting enn denne ikke være annet enn ren form og ren farge. Men sett i forhold til ASKE og til SOMMERFUGL (sommerfuglen er et gammelt symbol for forvandling, oppstandelse og udødelighet) får de ikke-betydningsfulle flatene likevel en betydning. Den intenst røde og den rene hvite fargen minner oss på profeten Jesaias spådom: Om deres synder er som purpur skal de bli hvite som snø. Kvadratene er laget i voks satt inn med pigment. Dersom besøkeren berører verket med fingeren, smitter fargen av. Fingeren blir bærer av hukommelse. De små røde vokskvadratene med dype kutt, 14 installert i en bunkers fra annen verdenskrig og 5 i gallerirommet, blir i denne settingen metaforer for sår. Sår som blir lys, både som mangel og som overflod.

 

Barbro Raen Thomassen

TIL BILDER »